Saturday, May 28, 2011

Facebook kehidupan kedua manusia

Korang ada facebook?? Ada kan, tak payah nak tipu la kalau kau cakap kau takda fb. Ada blog mesti ada fb. Yang Lily tau Anuar Zain takda fb sebab die cakap dia tak minat.hehe (Dia bagitahu masa Muzik-Muzik TV3)

Online fb dah macam 1 benda yang wajib untuk orang yang ada fb kan. Tengah sibuk buat kerja pun still online fb jugak, dapat online tengok notification yang penting-penting pun jadi la.

Kenapa Lily cakap fb kehidupan kedua manusia?? Ye la cuba korang fikir, kalau kita buat apa-apa mesti kita fikir pasal fb.

Contoh-contohnya:

1. Bila korang keluar lepak dengan kawan or shopping, orang yang guna smart phone mesti update location guna foursquare or pape je la. Takda foursquare pun dapat post 'current location: Pavillion' pun jadi la. Kalau life biasa, orang tak tahu melainkan kalau dia tanya or kita bagitahu kan.

2. Bila kita ada gambar mesti kita upload kat fb. Tak kesah la gambar pergi holiday, makanan or apa-apa yang menarik mesti upload kat fb. Kalau life biasa, contohnya kita pergi holiday mesti ada snap gambar. Lepas tu bawak gi cuci kat kedai gambar & simpan dalam album bentuk buku.

3. Kat fb kalau ada apa-apa yang kita nak sembang mesti post kat wall tak kisah la wall sendiri or wall orang lain, kalau yang best kita buat ape? Kita 'like' kan. Takpun kita 'im' kat bawah tu. Life biasa pulak, kita just call or sms untuk sembang, kalau suka mesti cakap 'yang tu aku setuju/suka'.hehe

4. Kat fb kita boleh tahu kawan kita 'in a relationship' dengan siapa kan. Orang yang couple kebanyakan akan letak status diorang dengan orang ni or orang tu. Kalau life biasa, kita akan tahu kalau kawan bagitahu, kita nampak or dapat kad kahwin.haha

5. Games pulak, kat fb berlambak-lambak games yang agak best. Ada yang sampai addicted dengan games tu kan. Life biasa, yang mampu tu main games play station, psp, x box and others. Kalau tak, psp pasar malam pun jadi la.hihi ;p

6. Sekarang ni bermacam-macam business kat fb contohnya tudung, make up, handphone, kasut & banyak lagi. Orang sanggup mengadap fb berjam-jam semata-mata nak layan customers diorang. Kalau life biasa kita akan bukak kedai untuk jual barang perniagaan kita & tunggu customer datang.



Sebenarnya banyak lagi kalau nak di senaraikan. Betul la kan fb macam kehidupan kita jugak. Kalau online mesti bukak fb dulu. Apa-apa hal mesti fb. Contoh macam apa-apa product or barang korang boleh search & like dekat fb. Nak comment pasal performance bintang reality show pun dah senang sekarang ni, tak payah kita nak comment kat kawan-kawan. Just like fb reality show tu, terus boleh comment. hehe

p/s: Kegunaan fb ada pro & cons, sama-sama lah kita berwaspa sekarang ni :)

2 comments: